De leergang interveniëren met passie en precisie (LIP) is bestemd voor ervaren vakmannen en vakvrouwen, met meer dan tien jaar ervaring, die hun werk als interventiekundige graag nog meer vanuit hun persoonlijke waarden en levensmissie willen uitvoeren. Wil jij je ook verder verdiepen en voor complexe vraagstukken geen eenvoudige oplossingen bieden?
De deelnemers weten hoe ze een intakegesprek moeten voeren, interventiestrategieën kunnen ontwikkelen en inzetten en ze kunnen (tijdelijk) afscheid nemen van hun klant. Ze hebben vaak al meerdere opleidingen en leergangen in adviesvaardigheden, veranderen en interveniëren gevolgd.
Voor ons gaat het ambacht van Interventiekunde over:
In veel opleidingen leer je een ‘ware’ strategische analyse te maken van een omgeving van de klant. Daarin zit de impliciete veronderstelling verscholen dat er überhaupt zoiets bestaan als een juiste analyse. Of ‘een omgeving’. Wij leren je hoe betekenisgeving bij klanten zich vastzet en hoe je deze weer kunt ontstroeven. Daardoor zal je klant in staat zijn te zien hoe zijn beperkte wijze van betekenisverlening aan zijn omgeving zijn eigen vraagstukken veroorzaakt.
In veel opleidingen leer je hoe je kunt aansluiten bij een klant. Dat helpt je om ervoor te zorgen dat je klant je adviezen aanneemt. Wij leren je hoe je daarnaast zorgt dat je niet verleidt wordt dezelfde patronen als de klant te vertonen. Dat is belangrijk bij de onderhandeling over de condities van een opdracht, het zijn de patronen van de klant die het vraagstuk nu juist veroorzaken.
Hoewel 1e en 2e orde veranderingen noodzakelijk zijn voor vak en opleiding, leren wij je N-de orde veranderingen te veroorzaken. Je leert hoe je de klant zo ver krijgt om te reflecteren op zijn eigen patronen die ervoor zorgen dat hij zelf niet tot oplossingen komt. Wat maakt dat de klant zelf niet in staat is om zijn eigen patronen te doorbreken? Je leert ook ‘designs’ te maken die het zelfoplossend vermogen van de klant aanboren en vergroten. Veranderen bij de klant is niet onze verantwoordelijkheid.
Klik hier voor Brochure leergang intervenieren of neem contact op met Shirine Moerkerken voor een vrijblijvend intakegesprek en informatie over de data waarop de leergang plaatsvindt.
Ooit zal ik verstrengeld raken in een belangenconflict met aan de ene kant – zeg maar – mijn pleegmoeders en aan de andere kant de sociale dienst.
En dat mijn pleegmoeders dan gaan roepen: “Neemt u hem, neemt u hem maar!”
Maar de sociale dienst blijft stug weigeren: “Hij is van u, wij hebben er niets meetemaken!”
En dan gaat de ene kant met lepels en borden smijten en de andere kant
gooit stapels formulieren en pennen terug.
En dat ik dan zelf moet kiezen tussen mijn pleegmoeders en de sociale dienst
en dat ik dan tegen mijn pleegmoeders en de sociale dienst ga kiezen, en voor het conflict, de ruzie.
En dat ik zo op een hardvochtige manier alsnog volwassen zal worden.